پیام محترم عین الدین بهادری، رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه فساد اداری

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۹/۱۹ - ۱۱:۲۰
AIC Chairman

٩ دسامبر مصادف با روز جهانی مبارزه علیه فساد اداری است. دولت ها مکلف اند تعهدات خود را در راستای مبارزه علیه فساد اداری بر اساس کنوانسیون مبارزه علیه فساد اداری عملی سازند. دولت افغانستان اقدامات مثبتی را در راستای مبارزه علیه فساد اداری اتخاذ نموده است. ایجاد کمیسیون دسترسی به اطلاعات یکی از تعهدات دولت افغانستان در امر دولتداری باز محسوب می شود. کمیسیون دسترسی به اطلاعات از بدو تاسیس آن، تلاش های خستگی نا پذیر را در راستای پاسخگویی و نشر اطلاعات توسط ادارات انجام داده است. نظارت از چگونگی نشر اطلاعات و پاسخگو ساختن مقامات در برابر متقاضیان اطلاعات یکی از مصداق های عینی شفافیت و پاسخگویی تلقی می گردد. کمیسیون دسترسی به اطلاعات باورمند به ایجاد سیستم های پاسخگو برای شهروندان بوده و این امر را ضرورت بنیادین در همه ادارات می داند، گردش اطلاعات و دسترسی به اطلاعات را کلید اساسی در جهت مبارزه علیه فساد اداری در همه سطوح و مولفه های دولتداری می پندارد. هرچند برای تحقق حکومتداری خوب تلاش های جدی صورت گرفته است، اما پیچیده گی فساد در ساختار های اداری نیاز به راه کار های بیشتری دارد تا سیستم های اداری نحوه پاسخگوی شانرا مطابق نیاز های شهروندان آماده سازند. ارتقای افغانستان از نمره ۱۱ به ۱۶در امور شفافیت، امید وار کننده و نشان دهنده مبارزه علیه این پدیده شوم است؛ اما قطعا این تلاش‌ها باید مضاعف و بیشتر از پیش تقویت گردد.
کمیسیو دسترسی به اطلاعات، تلاش های سیستماتیک را برای ایجاد سیستم های شهروند محور و پاسخگو درجهت تعمیم این حق انجام داده است که آنجمله می توان کار روی ایجاد سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات را نام برد.
از سوی دیگر به باور کمیسیون پدیده فساد اداری تهدید جدی و خطر آفرین برای ثبات دولت بوده و بایست رویکردهای غیر معافیتی را علیه مرتکبین آن در نظر گرفت. از این رو دسترسی به اطلاعات با محور ختم فرهنگ محرمیت در ادارات دولتی متعهد به ایجاد حکومتداری خوب از همه فرصت ها در جهت زدودن و کاهش فساد در ادارات تلاش و اقدام خواهد کرد.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار