مشارکت قلب توسعه و پیشرفت کشور است مشارکت با معنا زمانی تحقق می یابد که شهروندان اطلاعات کافی از کارکرد حکومت داشته باشند

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۹:۱۴
Aic

دوشنبه ۲۳ جدی ۱۳۹۸

بر اساس حکم فقره(۳) مادۀ پنجاهم قانون اساسی افغانستان، مردم حق دارند به اطلاعات موجود در ادارات دسترسی داشته باشند. از اینرو کمیسیون دسترسی به اطلاعات منحیث اداره نظارت کننده از تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات، تلاش می نماید با تدویر برنامه های آگاهی دهی، فرهنگ دسترسی به اطلاعات را ترویج و تقویت نموده و سطح تقاضای اطلاعات را افزایش دهد که  زمینه نظارت مستقیم مردم، از کارکرد ادارات به منظور مبارزه با فساد و تأمین شفافیت مساعد گردد.

به همین منظور برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات با حضور محترمه زهرا موسوی، کمیشنر کمیسیون دسترسی به اطلاعات و محترم اینجینر شمس الله نجفی، رییس ناحیه ششم شهر کابل و با اشتراک وکلای گذر، علما و متنفذین در این ناحیه برگزار گردید.

در ابتدا محترمه زهرا موسوی، در مورد حق دسترسی به اطلاعات از اجراآت و فعالیتهای ادارات صحبت کرد و آن را از اساسی ترین حقوق شهروندی عنوان نمود. بانو موسوی، بر استفاده از حق دسترسی به اطلاعات از سوی شهروندان آگاه و مسؤول، در جهت پاسخگو ساختن ادارات به منظور ارایۀ خدمات عامه به صورت شفاف و عادلانه ی آن تأکید نموده و افزود: " دسترسی مردم به اطلاعات موجود در ادارات یک حق است و ارایۀ اطلاعات به مردم از سوی ادارات مکلفیت است". از این لحاظ هر شهروند حق دارد در مورد مسایل مرتبط به سرنوشت جمعی و فردی خویش تقاضای اطلاعات نمایدaic

و در مقابل ادارات براساس قانون مکلف اند که اطلاعات را بشکل پیشگیرانه با استفاده از ابزار های ارتباطی نشر و در عین حال اطلاعات تقاضا شده را در اخیتار متقاضیان قرار دهند. دسترسی به اطلاعات وسیله ای مهمی در  ایجاد اعتماد بین مردم و حکومت و همچنان ابزار موثری در کنترول عملکرد ادارات نیز می باشد.

در خاتمه محترم ولی الله مصباح، در مورد اهداف قانون دسترسی به اطلاعات، شیوه تقاضای اطلاعات، حمایت اشخاص، میعاد ارایۀ اطلاعات، روش ارایه اطلاعات، وظایف مسؤول اطلاع رسانی، حق شکایت و طرز رسیدگی به شکایت متقاضی نزد کمیسیون با ارایۀ پریزینتیشن توضیحات لازم را اریه نمود.

در اخیر این برنامه به سوالات اشتراک کنندگان پاسخ ارایه گردید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار