دسترسی به اطلاعات از بنیادی ترین حق شهروندی بوده و تمام شهروندان بمنظور ایجاد جامعه مردم سالار میتوانند از این حق بگونه ی فردی و جمعی استفاده نمایند.

Anonymous (not verified)
پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۶:۴۶
Aic

سه شنبه ۱۰ جدی ۱۳۹۸

بر اساس حکم فقر(۳) مادۀ پنجاهم قانون اساسی افغانستان، مردم حق دارند به هرگونه اطلاعات موجود در ادارات دسترسی داشته باشند از اینرو کمیسیون دسترسی به اطلاعات منحیث اداره نظارت کننده از نحوه اطلاع رسانی از سوی ادارات به مردم، تلاش می نماید از طریق تدویر برنامه های آگاهی دهی، فرهنگ دسترسی به اطلاعات را ترویج و تقویت نموده تا شهروندان بتواند بر مبنای قانون، اطلاعات موجود در ادارات را تقاضا نماید و زمینه نظارت مستقیم مردم را از کارکرد ادارات به منظور مبارزه با فساد و تأمین شفافیت مساعد سازند.

به همین منظور برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات با حضور محترم حمدالله ارباب، کمیشنر کمیسیون دسترسی به اطلاعات و صفی الله صافی رییس ناحیه بیست و دوم شهر کابل با اشتراک وکلای گذر، علما، محاسن سفیدان و جوانان در این ناحیه برگزار گردید.

در این برنامه محترم حمدالله ارباب، در مورد اهمیت و ضرورت دسترسی به اطلاعات و تأثیر آن در زندگی روزمره شهروندان، صحبت نموده و دسترسی به اطلاعات را از حقوق اساسی شهروندان بیان نمود. وی، دسترسی به اطلاعات را  در تأمین شفافیت و پاسخگو ساختن ادارات از ضرورت های بنیادی جوامع امروزی عنوان نمود و از اشتراک کنندگان خواست تا از این حق قانونی و شهروندی خویش به منظور سهم گیری در توسعه، بازسازی، رفاه اجتماعی و عرضه خدمات مؤثر از سوی حکومت به مردم استفاده نمایند. آقای ارباب گفت: " مردم حق دارند از اجراآت و کارکردهای ادارات آگاهی داشته باشند و آنرا مورد پرسش قرار دهند زیرا ادارات برای عرضه خدمات به مردم ایجاد گردیده اند و برای مردم پاسخگو می باشند" از اینرو دسترسی به اطلاعات ابزار مؤثری برای پاسخگو بودن ادارات و تأمین شفافیت به شمار می رود.Aic

 در ادامه محترم صفی الله صافی، ضمن تقدیر از اجرای برنامه های آگاهی دهی از سوی کمیسسیون دسترسی به اطلاعات، گفت " هدف از تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات اینست که شهروندان را از حق بشری شان آگاه ساخته تا بتوانند به عنوان قوه محرکه ماشین حکومت را در حرکت بیاورند" از اینرو استفاده مؤثر از این حق می تواند در تعیین سرنوشت جمعی مردم مفید واقع گردد.

در خاتمه محترم ولی الله مصباح، در مورد اهداف قانون دسترسی به اطلاعات، شیوه تقاضای اطلاعات، حمایت اشخاص، میعاد ارایۀ اطلاعات، روش ارایه اطلاعات، وظایف مسؤول اطلاع رسانی، حق شکایت و طرز رسیدگی به شکایت متقاضی نزد کمیسیون با ارایۀ پریزینتیشن توضیحات لازم را ارایه نمود.

یافته ی کمیسیون دسترسی به اطلاعات از این برنامه نشان می دهند که دلیل عمده ایجاد شکاف و بی اعتمادی میان حکومت و مردم عدم ارایه اطلاعات بوده است. این برنامه از سوی اشتراک کنندگان مورد استقبال قرار گرفته و کمیسیون دسترسی به اطلاعات متعهد است به هدف تامین شفافیت، پاسخگوساختن نهاد های حکومتی و مبارزه با فساد برنامه های آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات را درسطوح مختلف جامعه بویژه در نواحی 22 گانه شاروالی کابل برگزار نماید.

در اخیر این برنامه به سوالات اشتراک کنندگان پاسخ ارایه گردید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار