حسابدهی از مصارف مرتبط وقایه و مبارزه با ویروس کرونا (COVID 19)

Anonymous (not verified)
دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱ - ۱۲:۴۶
aic

دوشنبه  ۱ ثور ۱۳۹۹ مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت:

به اساس احکام قانون دسترسی به اطلاعات تمام اشخاص حکمی و حقوقی حق دسترسی به اطلاعات در مورد عملکرد ادارات را دارا می باشند و از طرف دیګر قانون حکم میکند تا ادارات به منظور اطمینان از شفافیت در عملکرد شان، اطلاعات مستند را به طور پیشګیرانه و به اساس تقاضای اشخاص حقیقی و حکمی ارایه نمایند. از اینکه در این اواخر مبالغ هنګفت مالی از طرف حکومت و نهاد های بین المللی برای مبارزه و وقایه ویروس کرونا تخصیص داده شده و در اختیار نهاد های مشخص قرار ګرفته است، شک و ګمان های حیف و میل این مبالغ نیز بالا آمده است، به اساس ارقام ارایه شده ۶،۷ میلیارد افغانی برای وقایه و مبارزه به ویروس کرونا  به مرکز و ولایات از بودجۀ دولت تعدیل شده است. در صورتیکه این مبالغ به طور شفاف به مصرف نرسد، از یک طرف مبارزه با ویروس خطرناک کرونا با چالش مواجه خواهد شد و از طرف دیگر امکان ضیاع این مبالغ ، احتمال فساد، اختلاس و سوء استفاده نیز متصور است. به این اساس کمیسیون دسترسی به اطلاعات از تمام ادارات ذیربط در مرکز و ولایات جداً خواهان شفافیت و حسابدهی در مصرف بودجۀ اختصاص  داده شده بوده و از ادارات می خواهد، تا مقدار پول، اسناد های تدارکاتی و چگونگی مصرف این بودجه را با مردم و رسانه ها شریک سازند.

با درک حساسیت موضوع، رسانه ها و مردم نیز باید در این زمینه تقاضای اطلاعات نموده و از شفافیت در مصرف پول های اختصاص داده شده برای وقایه و مبارزه با ویروس کرونا، اطمینان حاصل نمایند.

در صورتیکه ادارات ذیربط در مورد شفافیت در مصرف این بودجه اطلاعات لازم را به دسترس مردم و متقاضیان قرار ندهد، کمیسیون دسترسی به اطلاعات، به اساس احکام قانون وارد عمل خواهد شد.

با توجه به وضع محدودیت در گشت و گذار، بدون شک که تقاضای اطلاعات و دسترسی به اطلاعات نیز محدود شده است،  بناءً ادارات مکلف اند از  راه های بدیل که همانا نشر پیشگیرانۀ اطلاعات از طریق رسانه ها و ویبسایت می باشند، کار بگیرند.

 نشر جدول مصارفات از طرف کمیتۀ دولتی آگاهی عامه برای مبارزه با ویروس کرونا، نمونۀ خوبی از اطلاع رسانی به مردم در مورد کارکردهای این کمیته است،  اما جهت تامین شفافیت بیشتر به تمام ادارات ذیربط توصیه می شود، تا اسناد حمایوی لازم را که شامل جزئیات تمام فعالیت ها، قراردادها و طی مراحل تدارکاتی می گردد، در مرکز و ولایات نشر و در اختیار رسانه ها و مردم قرار دهند.

والسلام