تدویر برنامه های آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات در نهاد های اکادمیک

Anonymous (not verified)
یکشنبه ۱۳۹۸/۹/۱۷ - ۱۳:۴۴
aic

دسترسی به اطلاعات به عنوان یک حق شهروندی در نظام های مردم سالار و دموکراتیک یک امر مهم و اساسی است. در ماده پنجاهم قانون اساسی افغانستان، حق دسترسی به اطلاعات به عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان افغانستان به رسمیت شناخته شده است. کمیسیون دسترسی به  اطلاعات  در امر آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات، برای شهروندان برنامه های متعددی را برگزار نموده است.

از آن جایی که نهاد های اکادمیک نقش مهم و اساسی را در امر ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات دارند، نمیتوان این نهاد ها را نادیده گرفت از این جهت کمیسیون دسترسی به اطلاعات در هماهنگی با وزارت محترم تحصیلات عالی، برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات را در یک تعداد از پوهنتون ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی دایر نموده است. همچنان در نظر دارد تا چنین برنامه های آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات را در سایر نهاد های اکادمیک برگزار نماید.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات توانسته است در بعضی از پوهنتون ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی  برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات را برگزار نماید که این پوهنتون ها شامل: «باختر، زاول، آشنا، رنا، کاردان، تابش، رابعه بلخی، قلم، ازهر، دعوت، جهان، سلام، مریم،کاتب، آریانا، افغان پامیر، غرجستان، میهن و ابن خلدون» می باشد.

تعداد اشتراک کنندگان برنامه های آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات در نهاد های اکادمیک، به  ۱۷۶۴تن میرسد. که  از این جمله به تعداد ۱۱۲۲تن مرد  و   ۶۴۲ تن خانم می باشند.

بخش آگاهی عامه کمیسیون ۲۲۲۵ جلد قانون دسترسی به اطلاعات را در میان اشتراک کنندگان برنامه های آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات، در نهاد های اکادمیک توزیع کرده است.

برنامه های آگاهی دهی مذکور از قانون دسترسی به اطلاعات که با اشتراک رئیس و  اعضای کمسیون دسترسی به اطلاعات برگزار گردیده است، در آغازی برنامه مقامات کمیسیون و هیئت رهبری نهاد های اکادمیک به ایراد سخنرانی پرداخته و بعداً پرزنتیشن آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات ارایه گردیده است. در این پرزنتیشن در مورد طرز دسترسی به اطلاعات، حمایت اشخاص، میعاد ارایه اطلاعات، روش ارایه اطلاعات، مسوولین اطلاع رسانی، وظایف مسوول اطلاع رسانی در ادارات، ممنوعیت دسترسی به اطلاعات، شکایت و طرز رسیدگی به آن نزد کمیسیون، تخلفات و مؤیدات تأدیبی و مصئونیت اشخاص معلومات مفصلی بر اساس قانون تشریح گردیده است. در اخیر به سوالات اشتراک کننده گان پاسخ ارایه گردیده است.

هدف از برگزاری برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات، بلند بردن سطح آگاهی مردم از این قانون و ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات میان شهروندان. همچنان تقویت فرهنگ اطلاع رسانی از سوی ادارات می باشد.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار