تدویر برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات در پوهنتون رنا

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۹/۵ - ۱۰:۴۷
Aic

مؤرخ: یکشنبه ۲۱ میزان ۱۳۹۸
این برنامه با حضور داشت محترم فضل الباري بریالی عضو کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید مصطفی سعیدی معاون علمی-تدریسی پوهنتون رنا برگزار گردید.
محترم فضل الباري بریالی اظهار داشت؛ موضوع دسترسی به اطلاعات تنها مربوط محصلین ژورنالیزم و یا خبرنگاران نمی باشد این حق تمام شهروندان افغانستان است و مربوط همه مردم می شود. وی افزود، نظر به تعریف دموکراسی حکومت از مردم است و برای مردم کار می نماید؛ تمام اطلاعات و اسناد موجود درآن مربوط به مردم می شود، بنأ مردم باید از کارکرد و برنامه های حکومت باخبر باشند و برآن نظارت داشته باشند تا شفافیت و حسابدهی به میان آید. در نظام که دولت پاسخگو و حسابده نباشد و مشارکت مردم در آن تأمین نگردد، نمیتوان ادعای نظام دموکراتیک را داشت. وی، اهمیت دسترسی به اطلاعات را در کاهش فساد اداری، حسابدهی، شفافیت و دولتداری باز بیان نمود و با ذکر مثالهای عینی واضح ساخت. ضمن معرفی مختصر کمیسیون و نحوه ایجاد آن و برنامه های کمیسیون دسترسی به اطلاعات روند دسترسی به اطلاعات و چگونگی شکایت از عدم ارائه اطلاعات و بررسی آن در کمیسیون نیز توضیح داده شد.
در ادامه محترم سید مصطفی سعیدی در بیانیه خویش بیان نمود، یکی از دست آوردهای حکومت توشیح و انفاذ قانون دسترسی به اطلاعات است. وقتی که نهادها پاسخگو نباشند و اطلاعات را در اختیار شهروندان، کانون ها، پوهنتون ها و مراکز تحقیقی-علمی قرار ندهند نمیتوان به اهداف حکومتداری خوب نایل آییم. از سالها پیش الی اکنون فرهنگ دسترسی به اطلاعات تقویت گردیده و نهاد های مسئول، اطلاعات را تا حدودی در اختیار متقاضیان قرار میدهند.

Rana
این برنامه با ارائه پریزینتیشن قانون دسترسی به اطلاعات و پاسخ به سوالات اشتراک کنندگان پایان یافت.
قابل ذکر است: تفاهمنامه ای نیز در زمینه تداوم همکاری با این پوهنتون و سایر پوهنتون ها روی دست قرار گرفته و به امضا خواهد رسید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار