تحلیل و بررسی وضعیت دسترسی به اطلاعات از منظر کاربست تکنالوژی، نقش نهاد های مدنی و پیوند اطلاع رسانی با خبرنگاری پژوهشی

Anonymous (not verified)
چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۱۲ - ۹:۱۳
aic

در این بخش از برنامه؛ روی ایجاد بانک های اطلاعاتی و دیجیتال سازی اطلاعات در ادارات، نقش نهاد های مدنی در تقویت و ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات و اهمیت دسترسی به اطلاعات در تقویت گزارش نویسی تحقیقی با سخنرانی محترم اکبر رستمی رییس اطلاعات و آگاهی عامه و سخنگوی وزارت زراعت، مالداری و آبیاری، محترمه فروزان رسولی معاون نهاد برابری برای صلح و دموکراسی و محترم محمد الیاس نواندیش مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات روز بحث صورت گرفت.

aic

در نخست محترم اکبر رستمی از فعالیت ها و اقدامات وزارت زراعت، مالداری و آبیاری در راستای دیجیتال سازی اطلاعات و ایجاد بانک معلوماتی در تسهیل روند اطلاع رسانی و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات صحبت نمود.

آقای رستمی گفت: " دیجیتال سازی اطلاعات نه تنها باعث تقویت دسترسی به اطلاعات می شود بلکه در جلوگیری از بروکراسی، کاهش فساد اداری و مانع از دستبرد اسناد می تواند مؤثر واقع شده و در عین حال می به عنوان یک سرمایه مردمی و تاریخی مبدل گردد ". به باور آقای رستمی دیجیتال سازی و ایجاد بانک اطلاعات به بودجه هنگفتی نیاز ندارد بل اراده قوی و اقدامات کوچک موجب دستیابی به چنین اهداف کلان شود.

سخنگوی وزارت زراعت،آبیاری و مالداری اظهار داشت: از زمانی ایجاد بانک اطلاعاتی در این وزارت الی اکنون، 5 هزار و یکصد دوسیه که هر دوسیه آن 300 الی600 صفحه سند را دارا میباشد، وارد بانک اطلاعاتی ساخته شده است.

aic

در ادامه، محترمه خانم فروزان رسولی معاون نهاد برابری برای صلح و دموکراسی، روی نقش نهاد های جامعه مدنی در ترویج و تقویت حق و فرهنگ دسترسی به اطلاعات صحبت نمود.

خانم رسولی، با تأکید بر نقش شهروندان فعال و آگاه درجامعه گفت: " شهروندان بیدار و با انگیزه کسانی اند که به هر نحوی ممکن تلاش می نمایند اطلاعات را به دست آورده و از آن در جهت توسعه و حکومت داری استفاده نمایند". وی، دسترسی به اطلاعات را از صول مهم دموکراسی عنوان نمود.

خانم رسولی، از کمیسیون دسترسی به اطلاعات خواست تا با تدویر برنامه های آگاهی دهی در تمام ولایات به هدف مشارکت مردم در برنامه های انکشافی تأمین نماید. تا زمینه تفتیش اجتماعی از سوی مردم و نهاد های مدنی با استفاده از حق دسترسی به اطلاعات به وجود آید.

aic

در پایان محترم الیاس نواندیش سر دبیر بخش آنلاین روزنامه اطلاعات روز، روی اهمیت دسترسی به اطلاعات در تقویت روزنامه نگاری پژوهشی صحبت می نمود گفت: " گزارش تحقیقی به موارد چون نقض قوانین و کج‌روی های کارگزاران دولتی پرداخته و پرده از پنهان کاری آنها بر می دارد، از اینرو اطلاعات پایه و اساس گزارش تحقیقی را شکل می دهد".

aic

آقای نو اندیش قانون دسترسی به اطلاعات به لحاظ محتوایی بهترین قانون عنوان نموده واز موجودیت مشکلات به ویژه فرهنگ محرمیت و رفتار نادرست سازمانی شماری از مامورین دولتی را از مشکلات جدی در تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات بیان کرد.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار