تجلیل از هفتۀ دولتداری باز

Anonymous (not verified)
دوشنبه ۱۴۰۰/۳/۳ - ۱۸:۵۹
پرانیستی حکومتوالی

دولتداری باز؛ ابتکار مشترک دولت و نهادهای مدنی برای تقویت شفافیت و فرهنگ حسابدهی، نابودی فرهنگ محرمیت و فساد اداری می‌باشد. کمیسیون دسترسی به اطلاعات با همکاری نهادهای ذیربط دولتی و نهادهای مدنی از هفتۀ دولتداری باز، طی محفلی با شکوه در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، با اشتراک مقامات بلندرتبۀ دولتی، نمایندگان نهادهای مدنی، نمایندگان رسانه‌ها و مسؤولین مراجع اطلاع‌رسانی ادارات دولتی، تجلیل به عمل آورد.

محترم عین‌الدین بهادری رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات این محفل را با سخنان ارزشمند خویش رسماً آغاز نموده، در مورد سیر تاریخی و اهمیت دولتداری باز صحبت نمودند. ایشان علاوه کردند که طرح مجمع جهانی دولتداری باز در سال ۲۰۱۱ از سوی حکومت ایالات متحده امریکا (دوره بارک اوباما) به سازمان ملل متحد پیشنهاد گردید و خوشبختانه اکنون ۷۹ کشور جهان به شمول افغانستان، شامل این ساختار شده‌اند. علاوه بر آن، آقای بهادری اصول حاکم بر دولتداری باز را در راستای تأمین اهداف هزاره سوم مهم دانسته و از دیدگاه وی دولتداری باز اهدافی چون؛ تحکیم روابط مردم با دولت، بیرون‌سازی دولت از ساختارهای سنتی و زدوبندها، رفع آسیب‌پذیری نهادها و پایان دادن به معافیت و مدارای غیرضروری، را دنبال می‌نماید. ایشان مؤفقیت دولتداری باز را وابسته به تأمین حق دسترسی به اطلاعات برای شهروندان، اطلاع‌دهی مردم از وقوع جرایم فساد اداری و ختم فرهنگ محرمیت در ادارات دولتی دانست.

aic

سپس محترم محمدابراهیم تمیل معاون پالیسی، تقنین و بررسی ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری پیرامون دولتداری باز صحبته نموده، افزود که؛ دولتداری باز یک پروسه جوان در جهان و افغانستان بوده و دولت خواستار نهادینه‌سازی این روند در کشور است. خوشبختانه، افغانستان در سال ۱۳۹۵ عضویت مجمع مشارکت دولتداری باز را دریافت کرد و این پروسه در هر دو سال یک برنامه عمل ملی دارد که ما «برنامه عمل ملی یک» را مؤفقانه به پایان رسانیده و در آستانۀ تکمیل «برنامۀ عمل ملی دوم» آن هستیم. مجمع عمومی دولتداری باز از ۱۷ عضو دولتی و ۲۲ عضو نهادهای جامعه مدنی ساخته شده است و این مجمع، یک نهاد اجرایی نه، بلکه یک نهاد هماهنگ‌کننده میان دولت و نهادهای جامعه مدنی می‌باشد.

در ادامه محترم سیدمحمد هاشمی کمیشنر کمیسیون مبارزه با فساد اداری، سخنرانی نموده و از جایگاه جهانی افغانستان در مبارزه با فساد، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات قدر دانی نموده و گفت که: کشور ما در این راستا قربانی‌های فروانی متحمل شده است. ایشان پیرامون ستراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری نیز صحبت نموده و از اقداماتی که طی سه سال گذشته در راستای تطبیق آن، اتخاذ شده است (همچون؛ تصویب و توشیح قوانین مختلف ناظر بر مبارزه علیه فساد اداری، ایجاد کمیسیون مبارزه با فساد اداری، کمیسیون دسترسی به اطلاعات و مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری و ادغام نهادهای مشابه و موازی مشغول مبارزه علیه فساد اداری) را توضیح داد.

دولتداری باز

در قسمت اخیر، محترمه محبوبه سراج رئیس بورد شبکه زنان افغان پیرامون «مشارکت زنان در پروسه های تدوین پالیسی ها و تصمیمگیری های کلان دولت» صحبت به عمل آورده و بر قاطعیت زنان و ملت افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری و نهادینه سازی دولت‌داری باز تأکید کرد. ایشان علاوه کردند که زنان بیشتر از نصف جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و باید به عنوان یک کل در تمام پروسه‌های سرنوشت‌ساز و ملی مدنظر قرار گیرند.

در بخش دوم برنامه که به گفتمان دولتداری باز اختصاص داده شده بود، محترمه معصومه حیدری سرپرست سکرتریت دولتداری باز، روی موضوع دولتداری باز افغانستان و تطبیق پلان‌های عمل یک و دو و نحوۀ ارزیابی از فعالیت‌های آن صحبت کرد. متعاقباً، محترم عرفان‌الله ارزاز کارشناس حسابدهی اجتماعی دیده‌بان شفافیت افغانستان، در مورد ارزیابی‌ یافته‌های آن نهاد پیرامون تطبیق ستراتیژی مبارزه با فساد اداری صحبت نمود و این بخش برنامه با سخنرانی محترم عزیزالله مومند رئیس اجرائیوی بنیاد شفافیت افغانستان در مورد نقش نهاهای مدنی در تأمین دولتداری باز و جمع‌بندی محمد‌خلیل جیحون آمر آگاهی عامۀ ریاست دارالانشای کمیسیون دسترسی به اطلاعات به پایان رسید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار