تجلیل از روز جهانی دسترسی به اطلاعات

Anonymous (not verified)
دوشنبه ۱۳۹۹/۷/۷ - ۱۵:۴۷
aic

از روز بین المللی دسترسی به اطلاعات با حضور جلالتمآب قانونپوه استاد سرور دانش معاون دوم مقام عالی ریاست جمهوری، رئیس و اعضای کمیسیون دسترسی به اطلاعات، اعضای کابینه، نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، سفیر اتحادیه اروپا در کابل، نمایندگان نهادهای دیپلوماتیک و بین المللی، اعضای جامعه مدنی و رسانه ها در ارگ ریاست جمهوری تجلیل بعمل آمد.

در نخست محترم عین الدین بهادری رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، حضور مقامات عالی رتبه دولتی، نمایندگان نهادهای دیپلماتیک و بین المللی، اعضای جامعه مدنی و رسانه ها را در محفل گرامی داشت از روز بین المللی دسترسی به اطلاعات خوش آمدید گفته و دسترسی به اطلاعات را عنصر انکار ناپذیر دولت های مدرن دانست. وی روی اهمیت دسترسی به اطلاعات درحوزه های مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صحبت نموده گفت: "دسترسی به اطلاعات در سطح کلان، کلید اصلی مبارزه با فساد بوده و فرهنگ محرمیت تاریخ خیلی طولانی در حکومت داری افغانستان داشته که به شکل گیری بروکراتیک شدید در درون ساختاردولت انجامیده است. نیاز جدی احساس می گردد که افراد و کارگزاران متعهد و باورمند به ارزشهای جامعه مردم سالار، اقدامات لازم را در جهت شکل گیری فرهنگ گردش آزاد اطلاعات بردارند".

به باور آقای بهادری، ادعای دولتداری دموکراتیک بدون دسترسی به اطلاعات نادرست بوده و شکل گیری نظام مردم سالار ممکن نیست. انگیزه پنهان کاری اطلاعات از سوی مسوولین نهادهای دولتی جز موجودیت فساد چیز دیگری نیست. از اینرو راه دیگری وجود ندارد، مگر اینکه اطلاعات در چارچوب قانون دسترسی به اطلاعات در اختیار شهروندان قرار داده شود.

aic

رئیس کمیسیون اظهار داشت: که تقویت روابط با نهاد های مدنی و رسانه ای، راه اندازی برنامه های آگاهی دهی در سطح ولایات، طبقه بندی اطلاعات، ترویج فرهنگ اطلاع رسانی در نهاد های دولتی تطبیق برنامه های مشترک با نهادهای ذیدخل در زمینه تأمین حق دسترسی به اطلاعات مبنا وماهیت استراتیژی دسترسی به اطلاعات را تشکیل می دهد. بر اساس این استراتیژی کمیسیون دسترسی به اطلاعات، برنامه های آگاهی دهی را در سطح ولایات افزایش داده و کار روی دیجیتال سازی اطلاعات را با نهادهای دولتی آغاز می کند، تا بتواند در ایجاد بانک های اطلاعات ممد واقع شود که شهروندان، نهاد های تحقیقی و خبرنگاران در بازتولید اطلاعات و کاربرد آن در بهبود وضعیت دولتداری باز از سوی کارگزاران دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون از رهبری دولت افغانستان خواست تا در سطح کلان از حق دسترسی به اطلاعات حمایت و در قسمت تطبیق فیصله های کمیسیون که در مطابقت به قانون دسترسی به اطلاعات اتخاذ میگردد، همکاری نمایند.

حمایت رهبری دولت افغانستان از تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات نشان دهنده ی باورمندی دولت نسبت به تأمین این حق در جامعه است. به همین منظور پیام جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات از جانب محترم داکتر فضل محمود فضلی رییس عمومی اداره امور ریاست جمهوری اسلامی افغانستان قرائت گردید که محتوای اساسی پیام رهبری دولت بر تأمین حق دسترسی به اطلاعات از سوی تمام نهاد های دولتی در چارچوب نظام جمهوریت بوده و بر دسترسی کامل شهروندان، محققان و خبرنگاران به اطلاعات مربوط به تمام پروژه ها، فعالیت ها و روند های کاری اداره عامه در سطح ملی و محلی تأکید گردیده است.

سپس جلالتمآب قانونپوه استاد سرور دانش معاون دوم مقام عالی ریاست جمهوری از کارکرد و فعالیت کمیسیون دسترسی به اطلاعات در دو سال گذشته استقبال نموده و دسترسی به اطلاعات را براساس ماده ۵۰ قانون اساسی و برمبنای ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی سیاسی و مدنی از اساسی ترین حقوق بشری و شهروندی در جامعه افغانستان عنوان نمود. در ادامه معاون دوم رئیس جمهور بر شفافیت به عنوان عنصر اساسی دولتداری باز تآکید نموده گفت:" حکومت داری خوب دارای یکسری ویژگی هاست که شفافیت مهمترین ممیزه حکومتداری خوب را تشکیل می دهد که نهاد های دولتی امانتدار اطلاعات بوده و مردم مالک و صاحب اصلی اطلاعات اند".

aic

به باور آقای دانش، دسترسی مردم به انبوهی از اطلاعات باعث شده که دسترسی به اطلاعات در جامعه افغانستان به عنوان یک حق اساسی مطرح گردد. در عین حال تأمین حق دسترسی به اطلاعات نیاز به فرهنگ سازی دارد تا فلسفه و سیمای واقعی این حق در جامعه آشکار گردد. معاون رئیس جمهور در مورد شاخص های حق دسترسی به اطلاعات در حوزه سیاسی و حقوقی توضیح داده و یک بار دیگر بر تعهدات رهبری دولت افغانستان در زمینه تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات و حمایت از کارنامه های کمیسیون تآکید کرد.

دسترسی به اطلاعات بر بنیاد اسناد بین المللی یک از اساسی ترین حق بشری بوده و مبنای کار سازمان ملل متحد را شکل میدهد. خانم دیبوراه لیونز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات را به همه ی مردم افغانستان تبریک گفته و حق دسترسی به اطلاعات را حافظ زندگی، ضامن باورمندی وعنصر آرزومندی خوانده گفت:" دسترسی به اطلاعات تفاوت مرگ با زندگی است. یعنی تأمین حق دسترسی به اطلاعات بر حفظ زندگی بشر انجامیده و در صورت عدم ارایه اطلاعات مرگ نافرجام در سراغ بشریت است".

aic

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد بر اهمیت دسترسی به اطلاعات در مدیریت بحران های کلان بین المللی بخصوص در امر مبارزه با ویروس کرونا بگونه مفصل صحبت نموده و تأمین حق دسترسی به اطلاعات را یکی از مکلفیت های نهادهای عامه گفته و بر ادامه همکاری های سازمان ملل متحد در کنار نهاد های مدنی، رسانه ای و دولتی افغانستان در زمینه حق دسترسی به اطلاعات اطمینان داد.

در قسمت پایان برنامه محترم نجیب شریفی رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان، روی چالش های عمده خبرنگاران در زمینه دسترسی به اطلاعات صحبت نموده و از رهبری حکومت خواست تا رویکرد نهاد های دولتی در زمینه اطلاع رسانی بازنگری گردد و در مطابقت با واقعیت جامعه، تمام خبرنگاران به اطلاعات موجود در ادارات دولتی بشکل مساویانه دسترسی داشته باشند. در عین حال مکانیزم مشخص نظارتی روی دست گرفته شود تا بر مبنای آن روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.

aic

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار