تجلیل از روز جهانی دسترسی به اطلاعات

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۹/۵ - ۱۰:۳۰
Aic

چهارشنبه 17میزان 1398
کابل: مرکز رسانه های حکومت
کمیسیون دسترسی به اطلاعات از روز جهانی دسترسی به اطلاعات با اشتراک اعضای کمیسیون دسترسی به اطلاعات، توبی لنزر معاون نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان، سید آقا حسین فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نمایندگان ادارات دولتی، نهاد های ملی و بین المللی در مرکز رسانه های حکومت تجلیل کرد.
در این مراسم که با همکاری مالی دفتر یونسکو تدویر گردید، عین الدین بهادری رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات ضمن تبریک این روز، از حمایت و پشتیبانی نهادهای مسوول حکومتی در راستای حمایت از قانون دسترسی به اطلاعات اظهار سپاس و امتنان نمود. آقای بهادری تصریح کرد که با بازنگری و تعدیل در قانون قبلی که با معیارهای جهانی همخوانی نداشت، قانون دسترسی به اطلاعات سال 1396 که توسط رییس جمهور توشیح گردید توانست در رده بندی های جهانی مقام اول را از آن خود نماید.
در ادامه رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات به ارایه فشرده ای از فعالیت های این کمیسیون در راستای تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات پرداخته و ضمن بیان اولویت های کاری این اداره، بر تعهد اعضای این کمیسیون در تامین همه جانبه حق دسترسی به اطلاعات تاکید نمود.
سید آقا حسین فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ روی ایجاد کمیسیون دسترسی به اطلاعات و فعالیت های اولیه آن صحبت نموده، از کارکرد موثر آن در سطح مرکز و ولایت قدردانی نمود. به باور آقای سانچارکی هماهنگی و همکاری میان کمیسیون دسترسی به اطلاعات، رسانه ها و نهادهای دولتی از ضرورت های اساسی در تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات شمرده شده و باعث می گردد که فرهنگ دسترسی به اطلاعات در جامعه نهادینه شود.

aic
آقای توبی لنزر معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از حمایت سازمان ملل از تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات سخن گفته خاطر نشان ساخت که دسترسی به اطلاعات قوه محرک در شفافیت حکومت است و میتواند بستر و شرایط مناسبی در جهت مشارکت عموم مردم را فراهم کند. به باور آقای توبی دسترسی به اطلاعات عنصر اساسی در تطبیق اهداف توسعه پایدار است که در ایجاد اعتماد میان مردم وحکومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در قسمت پایانی بخش اول برنامه آقای نعیم نظری و آقای ناصر تیموری از منظر حقوق بشری و اهمیت دسترسی به اطلاعات در تطبیق پروژه های ساختمانی صحبت نموده و اطلاعات موجود در ادارات دولتی را ملکیت شهروندان دانسته و بدون دسترسی به اطلاعات، ایجاد وشکل گیری جامعه مردم سالار و دموکراتیک را غیر ممکن خواندند.
قسمت دوم: گفتگو با فعالان عرصه دسترسی به اطلاعات
در آغاز عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرایی نهاد حمایت از رسانه های آزاد روی مشکلات فرهنگ دسترسی به اطلاعات صحبت نموده و این مشکلات را در چهار حوزه فرهنگ محرمیت، فرهنگ استفاده نکردن اطلاعات، فرهنگ معافیت و فرهنگ عدم پیگیری دسته بندی کرد. وی تصریح نمود رسانه ها میتوانند نقش مهمی در بلند بردن آگاهی مردم، دسترسی به اطلاعات به عنوان نیاز مبرم جامعه و بازتاب اهمیت دسترسی به اطلاعات در زندگی مردم ایفا نمایند.
در بخش دوم اجندا خانم نجیبه مرام معاون کمیسیون دسترسی به اطلاعات در مورد قانون دسترسی به اطلاعات معلومات مفصلی ارایه نمود. وی دسترسی به اطلاعات را حق شهروندی دانسته و حکومت را مکلف به ارایه اطلاعات به شکل پیشگیرانه و واکنشی دانست.
در قسمت پایانی برنامه خانم فریده نیکزاد در رابطه به اهمیت دسترسی به اطلاعات در ژورنالیزم تحقیقی و آقای اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری راجع به وظایف و مسوولیت های مراجع مسوول اطلاع رسانی صحبت نموده و اقدامات وزارت مربوطه را در خصوص تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات و نشر پیشگیرانه اطلاعات به گونه مفصل توضیح داد

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار