روز جهانی مطبوعات

Anonymous (not verified)
یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۱۴ - ۲۱:۴۱
aic

آزادی مطبوعات یکی  از مهمترین دست آورد ها در نظام های دموکرات محسوب می شود، که در حقیقت ثمرۀ  و محصول مبارزه، فداکاری، سعی و تلاش هزارا انسان در طول تاریخ می باشد، که توانستند بعد از فداکاری های زیاد این آزادی را به دست آورده و آن را به یکی از دستاوردهای مهم بشری مبدل سازد.

کشور ما افغانستان نیز توانسته است در زمینه دستاورد های داشته باشد که خوشبختانه این دستاورد ها نیز محصول زحمات کسانی است که مدت ها در برابر موانع ایستادگی نمودند و بلآخره آزادی بیان و مطبوعات را تا حدی نهادینه ساختند.

بدون شک هیچ آزادی بدون قربانی و فداکاری به دست نمی آید، چنانچه در افغانستان نیز آزادی مطبوعات وآزادی بیان قربانی های بسیار ګرفته است، که متاسفانه افغانستان یک از کشور های می باشد که خبرنګاران و فعالین رسانه یی قربانی های زیادی را متحمل شده اند تا ما به این جا رسیده ایم که در حوزۀ آزادی بیان و مطبوعات در منطقه پیشتاز هستیم.

آزادی بیان، آزادی مطبوعات و دسترسی به اطلاعات را می توان لازم و ملزوم یک دیگر دانست و از همۀ آنها به عنوان دستاورد های مهم دولت افغانستان در دو دهۀ اخیر یاد آوری نمود.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات با درک اهمیت آزادی  مطبوعات؛ تلاش می کند تا از طریق تقویت، ترویج و تعمیم فرهنگ دسترسی به اطلاعات زمینۀ دسترسی آسان به اطلاعات را برای رسانه ها و در نهایت تمام مردم فراهم سازد، چون دسترسی به اطلاعات مستند برای آزادی مطبوعات یک امر بسیار سازنده و مهم به شمار می آید، از این رو کمیسیون تلاش می کند تا دسترسی به اطلاعات را در کشور به یک فرهنګ تبدیل نماید.

دسترسی به اطلاعات در شرایط کنونی که کشور از وجود فساد اداری  و عدم حاکمیت قانون رنج می برد، ابزار فوق العاده مهم مهار و زدودن فساد اداری، افزایش شفافیت و حسابدهی بوده و از طرف دیگر می تواند یک ممد خوب برای رشد و آزادی مطبوعات آزاد باشد.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات ضمن آنکه روز جهانی مطبوعات را به همه ژورنالستان افغانستان تبریک و تهنیت عرض می نماید، امید وار است این دستاورد که محصول زحمات و فداکاری های چندین سالۀ بشر است، کما کان با قوت باقی بماند و بیشتر تقویت شود.