موقف کمیسیون دسترسی به اطلاعات در رابطه به اعتراض رسانه ها

Anonymous (not verified)
شنبه ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۱۴:۴۰
aic

سه شنبه ۱۵ دلو ۱۳۹۸

 اعتراض رسانه ها از محدودیت شدید دسترسی به اطلاعات از عقبګرد افغانستان در این عرصه، در حالی مطرح می شود که آمار های کمیسیون نشان دهنده بهتر شدن وضعیت دسترسی به اطلاعات در کشور می باشد. در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۳۵۰ مورد تقاضای اطلاعات در ادارات دولتی ثبت و مورد رسیدګی قرار ګرفته است، در حالی در چندین سال قبل مجموعا ۱۷۰ مورد تقاضای اطلاعات ثبت ادارات دولتی شده بود. همچنان به تعداد ۴۰ شکایت در سال روان از جانب کمیسیون دسترسی به اطلاعات مورد بررسی و رسیدګی قرار ګرفته است، در حالی که طی سال ګذشته تنها ۵ مورد شکایت از جانب متقاضیان اطلاعات در این کمیسیون ثبت شده است. آمارهای کمیسیون افزایش دو برابر میزان تقاضای اطلاعات و پاسخګویی ادارات را نشان می دهد و همچنان نحوه همکاری ادارات با کمیسیون دسترسی به اطلاعات در قسمت رسیدګی به شکایات ثبت شده قابل تأمل است. البته واضح است که اطلاعات مورد نظر با توجه به تعریفی که در قانون دسترسی به اطلاعات وضاحت یافته است قابل بررسی حقوقی از منظر کمیسیون می باشد.

شکایت رسانه ها مبنی بر عدم پاسخګویی  ادارات ذکر شده در اعلامیه رسانه ها مبتنی بر عدم ارایه اطلاعات از طریق مصاحبه بوده است که قابل تصمیم ګیری و پیمایش بر اساس میکانیزم های تعریف شده در قانون دسترسی به اطلاعات نبوده و شکایت مشخصی نیز از آدرس رسانه ها در این خصوص به کمیسیون دسترسی به اطلاعات مواصلت نورزیده است. البته ګردش آزاد اطلاعات یک اصل مهم دولتداری باز بوده و کمیسیون دسترسی اطلاعات هرګونه ممانعت در ګردش آزاد اطلاعات را غیر قابل قبول دانسته و بر مکلفیت ادارات دولتی به ارایه اطلاعات تاکید می نماید. پیام کمیسیون دسترسی به اطلاعات به اداراتی که در نامه رسانه ها تذکر یافته است، تعهد بیشتر در عرصه اطلاع رسانی است و بر حمایت همه جانبه از حق دسترسی به اطلاعات پافشاری می نماید.

کمیسیون به عنوان یک ادارۀ مستقل بر نقش نظارتی و حمایتی خود در تقویت فرهنګ اطلاع رسانی تعهد داشته و از طریق تدویر برنامه های اگاهی دهی به مسؤولین ادارات، نهاد های مدنی، نهاد های اکادمیک، نهاد های مردمی و نشست های مختلف، کوشش نموده است تا فرهنگ دسترسی به اطلاعات را تقویت و ترویج نماید و شدیداً مخالف فرهنگ محرمیت و عدم ارایۀ اطلاعات از طرف ادارات به متقاضیان می باشد.

کمیسیون تا حال از رسیدګی به هیچ شکایتی مبنی به عدم ارایۀ اطلاعات شانه خالی ننموده و با کمال میل در قسمت رسیدگی به شکایات متقاضیان که مشمول، نهاد های رسانه یی، نهاد های تحقیقاتی و شهروندان می باشند سعی و تلاش همه جانبه نموده است. کمیسیون معتقد به گردش آزاد اطلاعات بوده و از تمام متقاضیان اشخاص حقیقی و اشخاص حکمی خواسته است تا به اساس احکام قانون دسترسی به اطلاعات از ادارات تقاضای اطلاعات نموده و در صورت عدم ارایۀ اطلاعات از جانب آنها ، شکایت شان را به این کمیسیون درج نمایند و کمیسیون در زمینه بررسی شکایت متقاضیان کاملاْ متعهد بوده و بدون در نظرداشت هیچ ملاحظه به طور منصفانه و عادلانه به شکایات رسیدګی می نماید.

قابل یادآوری است که کمیسیون دسترسی به اطلاعات برنامه های آګاهی دهی از حق دسترسی به اطلاعات و قانون مربوط را در تمام ادارات دولتی تدویر نموده است. ضمنا حدود ۶۰ اداره دولتی، مراجع مسؤول اطلاع رسانی  شان را به اساس لایحه وظایف مشخص توظیف نموده اند. قابل یادآوری است که کمیسیون از نشر پیشګیرانه اطلاعات در ادارات دولتی نظارت کرده است  و نظارت دومی همین اکنون جریان دارد. سیستم آنلاین تقاضای اطلاعات و ثبت شکایات به منظور ګسترش دسترسی به اطلاعات به تمام نقاط کشور ایجاد شده که عنقریب افتتاح خواهد شد.