متن سخنرانی محترم عین الدین بهادری رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات در مراسم افتتاح سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات

Anonymous (not verified)
پنجشنبه ۱۳۹۹/۴/۱۲ - ۱۰:۴۴
aic

با عرض سلام و صبح بخیر حضور مهمانان گران ارج:

حضور صمیمانه همه ای شمارادر نشست افتتاحیه سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات خوش آمدیدوخیرمقدم عرض می نمایم. خوشحالم که، امروز یکی از پیش شرط های حکومتداری خوب وبستر تطبیق هرچه بهتر ماده ۵۰ قانون اساسی و قانون دسترسی به اطلاعات در این نشست افتتاح می گردد. بااستفاده از این سیستم می توان گام بسیار مهم وارزشمندی درجهت پاسخگو ساختن نهادهای دولتی برداشت. شکی وجود ندارد که دسترسی به اطلاعات پیش شرط اساسی عناصر حکومتداری خوب در نظام های مردم سالار محسوب میگردد. بدون تأمین حق دسترسی به اطلاعات هیچ کشوری قادر به پیکار جدی علیه پدیده ای فساد اداری، تقویت پاسخگویی و افزایش شفافیت در ساختارخویش نگردیده است. بنا" افتتاح سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات در کنار اینکه ابزار مهمی در راستای عملی شدن حق دسترسی به اطلاعات در جامعه است، می تواند به عنوان یک چارچوب قانونی شرایط پاسخگو بودن نهاد های دولتی را در برابر خواست و تقاضای مردم تضمین نماید.

سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات برمبنای اساسات حکومتداری خوب و دولت های پاسخگو در برابر مردم با ابتکار کمیسیون دسترسی به اطلاعات طراحی واز جانب دیدبان شفافیت افغانستان حمایت مالی و توسط شرکت نت لینکس همکاری تخنیکی شده است که توانایی طی مراحل بیش از ۴۰۰ تقاضا را در ثانیه دارد.

اهداف کلیدی سیستم:

- مصونیت وپایداری اطلاعات

-استفاده از تکنالوژی به هدف دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات موجود در ادارات

-افزایش سطح پاسخگویی و حساب دهی ادارات دولتی

- تأمین حق دسترسی به اطلاعات به عنوان کلید ورود به بستر حکومتداری خوب

هدف اساسی دسترسی به اطلاعات شفافیت و ختم فرهنگ محرمیت ناشی از نظام های بسته است. نشر اطلاعات، دسترسی آزاد شهرندوان به اطلاعات به شمول قرار داد ها، اسناد مالی، اسناد اداری ... عنصر مهم سلامتی نظام و دولت دانسته می شود. دولت های پاسخگو مشارکت سیاسی مردم را از طریق دسترسی به اطلاعات افزایش می دهند. و هیچ پدیده ای به اندازه تأمین حق دسترسی به اطلاعات نمی تواندازشکل گیری حکومتداری خوب به مردم اطمینان بدهد؛ اطمینان مردم تنها از طریق تأمین حق دسترسی به اطلاعات حاصل می گردد.بیجا نگفته اند که زهردموکراسی نبود اطلاعات،و اکسیجن دموکراسی دسترسی به اطلاعات است.

بنابرین، پیام واضح نشست امروز به تمام نهادهای دولتی از ریاست جمهوری الی وزارت خانه ها، ولایات، ولسوالی ها، و حتی شورایاهای که در سطح قراء و قصبات افغانستان این است که:

1- چاره ای نداریم جزپاسخگو بودن دربرابر تقاضاهای مردم ـ این راه را باید پیمود چرا حالا شروع نکنیم.

2- پایان بهانه گیری وزارت خانه ها وادارات درمورد مشکلات ارتباطی

3- پاسخگو باشید یا ازمقامتان کنار بروید

4- وجود محرمیت در ادارات دولتی به مفهوم دقیق کلیمه موجودیت فساددرادارات دولتی تعریف می شود.عدم دسترسی شهروندان به اطلاعات موجب قرار گرفتن افغانستان در رده مفسدترین کشور های جهان شده است.

5- ایجاد یک مکانیزم مطمین میان ادارات و کمیسیون دسترسی به اطلاعات

6- دسترسی شهروندان به اطلاعات موجود در ادارات دولتی به عنوان یک اصل در اسناد ملی و بین المللی شناخته شده واطلاعات باید بشکل پیش گیرانه و هم بر اساس تقاضای اطلاعات با استفاده از روش های متعارف در اختیار شهروندان قرار گیرد، تنها به شعار، تدوین قوانین و ایجاد کمیسیون کفایت نمی کند، باید تمام نهاد های دولتی با تعهد و باورمندی کامل گام های عملی را در راستای تطبیق قانون و تأمین حق شهروندی و بشری در جهت شکل گیری نظارم مردم سالار و جامعه سالم بردارند.

کمیسیون دسرسی به اطلاعات در سال 1398

کمیسیون دسترسی به اطلاعات در اواخیر سال ۱۳۹۷ ایجاد و در وضعیت فلاکت باری رها شد. اما امروز به اثر سعی و تلاش همکاران و اعضای کمیسیون در یک وضعیت خوبی قرار دارد.

در سال ۱۳۹۸ در حدود ۵۰ شکایت از سوی متقاضیان در مورد قرار داد ها و بخش های مالی ثبت شده است. در سال ۱۳۹۸ از جانب اشخاص حکمی و حقیقی در حدود ۶۷۴ تقاضای اطلاعات از ادارات دولتی صورت گرفته که صرف دو مورد آن رد و به متباقی پاسخ مثبت داده شده است.

سفارشات کمیسیون دسترسی به اطلاعات:

۱-پاسخگو بودن مراجع مسول اطلاع رسانی به متقاضیان از طریق همین سیستم

۲-تعهدوباورمندی اعضای کابینه و مسولین نهادهای حکومتی در قبال تطبیق قانون و تقویت فرهنگ اطلاع رسانی در درون ساختار حکومت

۳-کمیسیون دسترسی به اطلاعات هماهنگی لازم را به مقام عالی ریاست جمهوری و معاونت دوم در خصوص افتتاح سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات داشته است، امید وارم عدم اشتراک مقامات عالی دولت در این مراسم به معنای عدم تعهد شان نسبت به تطبیق قانون نباشد.

۴- کمیسیون دسترسی به اطلاعات منبعد نظارت اش را بر اساس این سیستم انجام خواهد داد. و از تمام ادارات می خواهیم از همین اکنون استفاده سیستم را آغازو در قسمت بهبود عملکر سیستم ظرفیت سازی لازم را در محراق توجه خودقراردهند.

۵-از تمام نهاد های بین المللی می خواهیم که دسترسی به اطلاعات را شامل روندهای کمک رسانی خویش ساخته و بر مبنای معیارهای مشخص نظارت دوامدار داشته باشند.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار