حساب‌دهی به مردم یکی از مؤلفه های دولت‌ داری خوب بوده که باعث حاکمیت قانون و ثبات در جامعه می‌گردد

Anonymous (not verified)
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۶ - ۹:۵۴
aic

کمیسیون دسترسی به اطلاعات پاسخ‌گویی را از اصول اساسی حکومت‌داری خوب دانسته و به آن متعهد است و روند حساب‌دهی دولت به ملت را گام مهم در این راستا می داند. به همین منظور در روند حساب‌دهی دولت به ملت حضور یافته تا از اجراآت و کارکردهای خویش در برابر رسانه ها و مردم پاسخ ارایۀ نماید.

در این برنامه محترم عین‌الدین بهادری رییس، محترمه نجیبه مرام معاون، محترمه زهرا موسوی کمیشنر و محترم عصمت‌الله حیدری رییس دارلانشاء کمیسیون دسترسی به اطلاعات حضور داشتند.

در نخست محترم عین الدین بهادری رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات با ابراز این مطلب که دسترسی به اطلاعات اکسیجن دموکراسی است، گفت: " در عدم تأمین حق دسترسی به اطلاعات در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، شایعات و پروپاگندا افزایش یافته ونهایتاً منجر به بی ثباتی در جامعه می گردد." که از این نقطه نظر تولید اطلاعات دقیق و نشر آن به صورت پیشگیرانه از عناصر مهم کاری در دولت های مدرن مطرح است.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات

آقای بهادری، علاوه نمود؛ اطلاعات قدرت است؛ پیشرفته ترین دولت های امروزی اقتدار سیاسی و اقتصادی خویش را از طریق تولید و نشر اطلاعات افزایش می دهند.

رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، ضمن صحبت در مورد دستاورد های مهم کمیسیون، مفاد دسترسی به اطلاعات را تقویت منافع ملی و قدرت ملی عنوان نموده افزود؛ گام های اساسی برای تقویت دولت‌داری باز به گونه ای استراتیژیک از طریق دسترسی به اطلاعات امکان می یابد. و تأکید ورزید که دیجیتل سازی اسناد و معلومات در ادارات به شکل مدرن آن مدیریت گردد؛ تا یک ساختار و نظام پاسخ‌گو به صورت شفاف وارد حکومت‌داری خوب شود. بر این اساس دیجیتل سازی تنها در حوزه پاسپورت و یا تذکره الکترونیکی نبوده؛ بلکه در بخش های مالی و تدارکاتی و سایر بخش‌ها نیز به صورت واضح کار صورت گیرد، تا به صورت آسان در دسترس پژوهش‌گران، رسانه ها و مردم قرارگیرند که از این طریق زمینه مشارکت مردم بالای کارکرد‌ها و فعالیت‌های دولت فراهم گردد.

وی، همچنان با تأکید بر نشر پیشگیرانه اطلاعات، ابراز داشت؛ که از دید کمیسیون دسترسی به اطلاعات، یک جامعه ایده‌آل جامعه‌ای است که نیاز به تقاضای اطلاعات وجود نداشته و تمامی اطلاعات به شگل پیش‌گیرانه نشر شده و با مردم شریک گردد.

آقای بهادری، با تشریح وظایف کمیسیون دسترسی به اطلاعات و اهداف قانون دسترسی به اطلاعات، از تمام اجراآت و فعالیت کمیسیون در جریان سال مالی ۱۳۹۹ به صورت مفصل معلومات داد. وی، در مورد فعالیت‌های انجام شده در مورد نظارت و ارزیابی از ادارات تشریح نمود: که در مجموع ۶۶ اداره مرکزی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، مراجع مسؤول اطلاع رسانی معرفی و توظیف گردیده اند و از این میان ۶۶ اداره ۱۳ اداره‌ آن مرجع مسؤول اطلاع رسانی را در تشکیل خویش به صورت رسمی افزوده اند. و در مورد تقاضای اطلاعات افزود: به اساس گزارش‌های ارسالی تمامی ادارات مرکزی، در سال مالی ۱۳۹۸ به تعداد ۶۷۴ مورد تقاضای اطلاعات در ادارات ثبت شده بود و در سال مالی ۱۳۹۹ به تعداد ۳۱۳۸ مورد تقاضای اطلاعات ثبت گردیده که ارزیابی ارقام تقاضای اطلاعات برای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، افزایش حدود ۳۶۶% تقاضای اطلاعات را نشان می دهد. همچنان با توجه به آمار شکایات؛ در جریان سال ۱۳۹۸ کمیسیون دسترسی به اطلاعات ۳۱ مورد شکایت را ثبت و رسیدگی نموده است و در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۵۱ مورد شکایت را ثبت و از این میان به ۱۱۷ مورد آن به صورت همه جانبه رسیدگی صورت گرفته و بسته گردیده اند که حدود ۳۷۸% افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

آقای بهادری ابراز خوش‌بینی نمود که روند افزایش آمار تقاضای اطلاعات و ثبت شکایت نسبت به سال های گذشته؛ نشان دهنده ای افزایش سطح آگاهی شهروندان از طریق تدویر برنامه های آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در میان اقشار مختلف کشور بوده است.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات

همچنان در اخیر این برنامه از جانب محترم عین الدین بهادری رییس، محترمه نجیبه مرام معاون و محترمه زهرا موسوی کمیشنر کمیسیون دسترسی به اطلاعات، به سوالات خبرنگاران پاسخ ارایۀ گردید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار