تدویر برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات در پوهنتون رابعه بلخی

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۹/۵ - ۱۳:۵۵
Aic

مؤرخ: یکشنبه، ۵ عقرب ۱۳۹۸
کمیسیون دسترسی به اطلاعات با در نظر داشت اهیمت دسترسی به اطلاعات در امر شفافیت، حسابدهی و حکومتداری خوب، تلاش می نماید از طریق آگاهی دهی به عموم نهادهای اکادمیک و دانشگاه های خصوصی و دولتی، سطح تقاضای اطلاعات را افزایش داده و زمینه مشارکت مردم در حکومتداری را فراهم نماید.
به همین منظور برنامه آگاهی دهی از قانون دسترسی به اطلاعات با حضور محترمه زهرا موسوی عضو کمیسیون دسترسی به اطلاعات و طاهر زارع معاون علمی پوهنتون رابعه بلخی و اشتراک دانشجویان از پوهنځی های مختلف، در این پوهنتون تدویر یافت.Aic

نخست محترمه زهرا موسوی روی نقش نهادهای اکادمیک و دانشگاه ها در ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات و ضرورت این حق در جامعه مردم سالار، صحبت نمود و افزود؛ استادان و دانشجویان به عنوان قشر آگاه و فعال جامعه می تواند در امر دسترسی به اطلاعات نقش بنیادی ایفا نماید و تقاضای اطلاعات را در سطوح مختلف ادارات در روشنی قانون به منظور تأمین شفافیت و حسابدهی، افزایش دهد. وی، دسترسی به اطلاعات را به عنوان حق بشری یاد نمود و بیان داشت که عموم شهروندان باید از این حق خود آگاهی داشته باشد و از آن در جهت پاسخگو ساختن دولت استفاده نمایند. در جوامع دموکراتیک، دولت مشروعیت خود را از مردم میگیرد و باید برای مردم از فعالیتها و اجراآت خود گزارش ارایه نمایند. به همین منظور مردم مالک اصلی اطلاعات موجود در ادارات می باشند و دسترسی شهروندان به اطلاعات فرهنگ شفافیت و پاسخگویی را تقویت نموده و مشارکت مردم را در حکومتداری خوب امکان پذیر می سازد.
در ادامه محترم طاهر زارع روی اهمیت دسترسی به اطلاعات در جوامع دموکراتیک صحبت نموده و بیان داشت؛ با وجود اینکه فرهنگ دسترسی به اطلاعات در افغانستان نهادینه نگردیده اما میتوانیم با تقویت و ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات به این حق شهروندی دست یافت. دسترسی به اطلاعات می تواند در امر مبارزه با هرگونه فساد، مؤثر واقع شود و باعث تأمین شفافیت و حسابدهی گردد. بناء لازم است شهروندان از این حق خود آگاه شوند و از آن استفاده نماید.

aicمحترم خلیل جیحون، قانون دسترسی به اطلاعات را با ارائه پریزینتیشن در مورد طرز دسترسی به اطلاعات، حمایت اشخاص، میعاد ارایه اطلاعات، روش ارایه اطلاعات، مسؤولین اطلاع رسانی، وظایف مسؤول اطلاع رسانی در ادارات، ممنوعیت دسترسی به اطلاعات، شکایت و طرز رسیدگی به آن نزد کمیسیون، تخلفات و مؤیدات تأدیبی و مصئونیت اشخاص معلومات مفصلی بر اساس قانون تشریح نمود.
در اخیر به سوالات اشتراک کنندگان پاسخ ارایه گردید

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار