تجلیل از هفته تصویب قانون اساسی افغانستان در کمیسیون دسترسی به اطلاعات

Anonymous (not verified)
یکشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۴:۴۲
aic

کمیسیون دسترسی به اطلاعات، از هفدهمین سال هفته تصویب قانون اساسی افغانستان، طی مراسمی تجلیل به عمل آورد.

کمیسیون، به منظور تطبیق فرمان ریاست جمهوری اسلامی افغانستان؛ رعایت، تطبیق، حمایت و آگاهی همه‌ی اتباع کشور از احکام قانون اساسی به مثابه وثیقه ملی افغانستان، با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، محترمه نجیبه مرام معاون و محترم عصمت الله حیدری رییس دارلانشاء کمیسیون دسترسی به اطلاعات و محترم هدایت‌الله انیس متخصص کمیسیون نظارت از تطبیق قانون اساسی، محترم عبدالوحید فرزه یی عضو شورای رهبری اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان، مهمانان این مراسم از نهاد های مختلف و اشتراک کارمندان کمیسیون، طی مراسمی از هفته تصویب قانون اساسی افغانستان گرامی داشت به عمل آورد.

محترم عین‌الدین بهادری رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، نخست حضور مهمانان از نهاد های مختلف و اشتراک کنندگان این مراسم را خیر مقدم عرض نمود و سپس در سخنرانی خویش در مورد حقوق و آزادی های شهروندی در قانون اساسی افغانستان، گفت: " تدوین حقوق و آزادی های شهروندی، فلسفه بوجود آمدن قوانین اساسی بوده که براساس مؤلفه های علمی-حقوقی، کلیت ساختار یک قانون اساسی در چارچوب حقوق و آزادی های شهروندی قابل تعریف است."

آقای بهادری، با اشاره بر تاریخچه شکل گیری نظام‌های حقوقی برای تأمین حقوق و آزادی های شهروندی اظهار داشت: تأمین حقوق و آزادی های شهروندی از منظر تاریخی در هیچ نظامی به صورت یکبارگی و مقطعی به میان نیامده است. با توجه به مطالعات تاریخی دقیق در زمینه های آزادی بیان، آزادی شهروندی، و حقوق اساسی می توانیم فهم درست از اهمیت و ضرورت حقوق و آزادی های شهروندی در قوانین اساسی کشور ها دست یابیم.

وی، ارزش گزاری و اهمیت قایل شدن قانون اساسی در چارچوب

aic

حقوق و آزادی های شهروندی را در عملی ساختن، رعایت و تطبیق این قانون مهم عنوان نموده و بالای آن تأکید ورزید.

رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، گفتمان امروزی بین طالبان و دولت افغانستان را یک گفتمان حقوق و آزادی های شهروندی یاد نمود و بیان داشت: براساس مفاهیم موجود در قانون اساسی افغانستان، مانند: (هرافغان دارای حقوق مساوی هستند)، از جمله دستاوردهای مهم و کلان نظام حکومت‌داری در یک گذار تاریخی است که پس از بیست سال تلاش ها در تأمین حقوق و آزادی های شهروندی؛ ایجاد حکومت موقت یک عقب‌گرد تاریخی و برگشت به نقطه صفری است. که نیاز است روی آن بحث جدی و عمیق صورت گیرد.

متعاقباً محترم هدایت‌الله انیس، در مورد حقوق اساسی و وجایب شهروندان در قانون اساسی صحبت نمود؛ که وضع قوانین را در جوامع از ضرورت های طبیعی عنوان نمود.

aic

وی، قانون الهی را منشأ تمام قوانین که از سوی بشر وضع می گردد یاد نموده و گفت: " بشر نیاز دارد برای بوجودآوردن نظم در جوامع قوانین را وضع و آنرا تطبیق نماید." آقای انیس با اشاره برحقوق اساسی و مکلفیت های وضع شده در قانون اساسی، برای شهروندان یادآور گردید؛ که قانون اساسی با درنظر گرفتن حقوق، مکلفیت های را نیز بالای شهروندان وضع نموده است. با استفاده درست از حقوق اساسی خویش و رعایت مکلفیت های شهروندی از سوی شهروندان می توانند نظم در جامعه حاکم گردند.

aic

در ادامه محترم عبدالوحید فرزه یی روی وظایف و مکلفیت های قوای ثلاثه دولت، در پرتو قانون اساسی بحث نمود. که با اشاره بر ماده های احکام قانون اساسی افغانستان، تطبیق احکام قانون اساسی از سوی قوای ثلاثه دولت را تشریح نموده و تطبیق قانون را از مکلفیت عمومی و اساسی حکومت عنوان نمود.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۰ - ۱۱:۱۵
Background image

تدویر برنامه آگاهی دهی از حق و قانون دسترسی به اطلاعات در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی

این برنامه با حضوری آمرین و کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، محترم محمد حسن پویا مشاور حقوقی و محترم جعفر ایشانی کارشناس آگاهی عامه کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظوری. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۴:۴۹
Background image

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن

کنفرانس اهمیت حق دسترسی به اطلاعات و نقش نهادهای تحصیلی در آموزش آن، از سوی پوهنتون با ختر با همکاری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات، تدویر یافت. . .

شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶ - ۱۳:۲۹
Background image

جلسه مشورتی و نظر خواهی بین کمیسیون های مبارزه با فساد اداری و دسترسی به اطلاعات

این جلسه با حضور محترم عین الدین بهادری رییس، مشاورین و آمرین کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سید محمد هاشمی عضو کمسیون مبارزه با فساد ادرای و هیئت همراه شان در دفتر کمیسیون دسترسی به. . .

برگشت به اخبار